Contact Information

Theodore Lowe, Ap #867-859
Sit Rd, Azusa New York

We Are Available 24/ 7. Call Now.

אנשים רבים גילו את העוסק הפטור כאפשרות להשלים הכנסה לצד העבודה שלהם כשכירים או כאפשרות להתפרנס כעצמאיים, בלי כאבי ראש מיותרים בתחילת הדרך. מה בדיוק החוק אומר לגבי אנשים שרוצים לפתוח עוסק פטור? אילו מקצועות מאפשרים את פתיחת העוסק ומהם השלבים לפתיחתו וכל כמה זמן יש להגיש דוח? הכנו עבורך מדריך למתחילים אם על המידע שחשוב לדעת. 

מי יכול להיות עוסק פטור

כל מי שמחזור ההכנסות שלו לא יעלה על 102,292 ש”ח בשנה יכול להיות עוסק פטור, אך לא בכל מקצוע. במידה וההכנסות עולות על סכום זה העוסק הופך להיות מורשה ויש לדווח על כך מיד עם המעבר להכנסות הגבוהות יותר. כל מי שלא עוסק במקצועות חופשיים יכול להיות עוסק פטור, מהם מקצועות חופשיים? עורך דין, רואה חשבון, אדריכל, רופא, מהנדס ועוד. 

מה המשמעות של המילה פטור? העסק לא פטור ממס, אלא ממע”מ (מס ערך מוסף) והמשמעות היא שהעסק לא יצטרך לגבות מע”מ מהלקוחות שלו. יש לכך יתרונות וחסרונות, כאשר היתרון הבולט הוא האפשרות לספק מחיר תחרותי, החיסרון הוא דווקא במוניטין – עסק גדול ויציב יותר נהנה ממוניטין טוב יותר. 

שלבים לפתיחת עוסק פטור

אדם שרוצה לפתוח עוסק פטור צריך קודם כל לבדוק את רשימת המקצועות החופשיים ולוודא שהוא לא נמצא ברשימה זו. לאחר מכן התחנה הראשונה שלו תהיה במשרדי המע”מ, שם הוא יתבקש להצהיר על עוסק פטור ועל גובה ההכנסות הצפויות מהעסק. חשוב לדעת – בעת פתיחת עוסק פטור אם לא ידועה הכנסה מדויקת, לא מומלץ להצהיר על הכנסה גבוהה משוערת כיוון שזו תוביל להוצאת מקדמות במס הכנסה ובביטוח הלאומי, מקדמות גבוהות עלולות להוות קושי לעוסק הפטור המתחיל, בוודאי אם לא יצליח להכניס את אותם הסכומים. 

בשלב השני ניגשים למשרדי מס הכנסה, שם פותחים גם כן את התיק ועם המסמכים הולכים לביטוח הלאומי ופותחים תיק עצמאי גם כן. השלב האחרון יהיה לרכוש קבלות וספר ירוק, אך ניתן היום לעשות זאת אונליין במחירים משתלמים במיוחד. כמובן שאת כל השלבים הללו ניתן לבצע גם באמצעות ייפוי כוח לרואה חשבון, שיבצע את כל הליך פתיחת התיק עבורכם.

קרדיט תמונה FREEPIK

חובות והתנהלות עוסק פטור

לעוסק הפטור פריבילגיות רבות לעומת עוסק מורשה, כאשר הפריבילגיה המשמעותית מכולן היא האפשרות לשלוח דוח אחת לשנה במקום אחת לחודשיים. ההתנהלות הכספית פשוטה וקלה בהרבה, היא אמנם מצריכה רישום מסודר ועמידה בזמנים, אך אין את הסרבול הקיים מול משרדי המע”מ וקבלת ההחזרים עבור התשלום. 

עם זאת, יש להיות עם היד על הדופק כי גם עוסקים פטורים עלולים להסתבך כלכלית אם לא יסדרו את הניירת כשורה. יש להגיש את הדוחות בזמן, לדווח לביטוח לאומי ולשלם את המקדמות בזמנים הנקובים. במידה וישנה בעיה, ניתן להגיע כמעט תמיד להסדרים מול הביטוח הלאומי ומס הכנסה בפריסת חובות ותשלומים, במגוון רחב של מסלולים. כמו כן, יש להגיש בזמן הצהרות הון ולדווח כשורה במידה ועוברים את ההכנסות של העוסק הפטור. אפשר ורצוי גם להיעזר ברואה חשבון, גם בשלבי פתיחת התיק וגם בשלבים מאוחרים יותר של התנהלות שוטפת. 

Share: